İletişim
Kurumsal Koçluk Eğitim Danışmanlık

Liderler ve Duyguları Yönetme Yeteneği

Anasayfa  /   Haberler & Duyurular  /   Liderler ve Duyguları Yönetme Yeteneği

İşinizde hayal kırıklığı, öfke, korku, heyecan gibi duygular hissetmeniz normal. Fakat liderlerin bu hislerle başa çıkma şekli, güçlü bir iş ortamı oluşturmak ve çalışanları motive etmek için kritik önem taşır. Zira bunlarla başa çıkamamak güçlü iş ortamının yok olmasına ve çalışan motivasyonunun düşmesine yol açabilir. Liderlerin duygularını kontrol edebilmesi önemlidir, fakat bu düşündüğünüz şekilde olmayabilir.

Şu senaryoyu ele alalım: Bir futbol takımı önemli bir maça çıkıyor ve 1 golle yenik durumdalar. İlk yarı bitmeden oyunculardan biri ceza sahasında faulle durduruluyor ve takım penaltı kazanıyor. Skoru eşitlemek için harika bir fırsat, değil mi? Takımın en iyi oyuncusu penaltı kullanmak için öne çıkıyor. Top ilk başta kalenin köşesine süzülüyor gibi görünüyor, fakat aksine kale direğinden geri çarpıp afallayan oyuncunun önüne düşüyor. Oyuncu elleriyle başını tutarak sahadan çıkıp takım arkadaşlarıyla soyunma odasına gidiyor.

Takım üzgün, teknik direktör de öyle. Teknik direktörün amacı oyuncuların bu olayın üstesinden gelip enerjik ve motive bir şekilde oyuna geri dönmelerini sağlamak. Peki hayal kırıklığına hakim olup gülücükler saçarak olay hakkında konuşmaktan kaçınmalı mı? Ya da dürüst olup duygularını ifade mi etmeli? Hangisi teknik direktörü amacına ulaştırabilir? 

Anlaşılan o ki, hiçbiri.

İşleri İyi Düzenleyen Lider İyi Liderdir

Duygusal düzenleme üzerine yapılan araştırmalar teknik direktörün duygularını kontrol edebilmesinin takımın moral ve motivasyonunu belirleyeceğini gösteriyor. Yale Center for Emotional Intelligence’ın direktörü ve Permission to Feel kitabının yazarı Marc Brackett bu durumu şöyle açıklıyor: “Duygusal zeka tüm yönleriyle ele alındığında, duyguları düzenleyebilmek ‘asıl yetenek’ olabilir.”

Fakat bir liderin duygularını nasıl yönetebildiği takım için sonucun pozitif mi negatif mi olacağını belirlemek açısından çok önemli. Araştırmalar insanların duygularını iki farklı şekilde düzenleme eğiliminde olduğunu ortaya koyuyor: Bastırma (suppression) ve yeniden değerlendirme (reappraisal).

Bastırma birçok insanın yaptığı şey: Duygularını saklamak ve üzgün değilmiş gibi davranmak. Bu yaygın bir strateji olsa da aslında kişi için birçok olumsuz sonuca yol açıyor: Daha az sayıda yakın ilişki, daha çok olumsuz duygu, daha az sosyal destek, hayatta daha az tatmin, daha kötü hafıza ve yüksek tansiyon. Bununla birlikte, araştırmalar gösteriyor ki duyguları bastırmak diğer insanların strese verdiği tepkiyi artırıyor. Eğer teknik direktör sinirini göstermezse takımındaki oyuncuların tansiyonu yükselebiliyor. Teknik direktör sinirli görünmediği için oyuncular, sinirli olup olmadığını bilemeyebilirler. Fakat gerçeği yansıtmayan bu durumu fizyolojik olarak kaydederler ve tansiyonları yükselir.

Bastırmanın olumsuz etkileri göz önüne alındığında duygularımızı tamamen açığa vurmanın daha etkili bir strateji olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak bunu yapmanın da yıkıcı sonuçları olabilir. Eğer teknik direktör o anda yaşadığı hayal kırıklığını gösterirse, oyuncuların özgüvenini yıkmış olur. Oyuncularıyla bağ kurmak ve onları motive etmek yerine korkmalarına ve üzgün hissetmelerine sebep olur.

Yeniden değerlendirme ya da duygusal bir durumu gözden geçirme, bu durumda belki de en etkili stratejidir. Örneğin teknik direktörün kendine “Oyunun 90 dakika bitince biteceğini hatırlatması”, bunun tüm sezon içinde sadece bir maç olduğunu hatırlaması gibi. Takımının kazanması için önüne başka fırsatlar da çıkacak. Yeniden değerlendirme teknik direktörün sakin kalmasına yardımcı olur. Böylece oyuncuların hayal kırıklığına uğradığının ve daha fazla üzüntüden ziyade desteğe ihtiyaçları olduğunun farkına varabilir. Devre arasında yapacağı moral konuşmasına herkesin hayal kırıklığını kabul ederek başlayabilir ve bu yenilginin sonucunun, oyuncuların sonraki 45 dakikada oyunu geri çevirme azmine bağlı olduğunu vurgulayabilir. 

Sonuçlar teknik direktör ve takım için daha iyi olacaktır.

Yakın dönemde 15 üniversite takımı koçu ve onların sporcularıyla bir çalışma yürüttük. Yeniden değerlendirme eğilimi gösteren koçlar duygularını bastırma eğilimi gösterenlerden daha az negatif duygu yaşadı. Bununla birlikte, duygularını yeniden değerlendiren koçların takımlarında daha pozitif bir hava vardı. Güven, iletişim ve motivasyonla tanımlanıyorlardı.

Liderlik araştırması bu bulguları destekleyerek duygu düzenlemesinin sadece koçlar için değil, başarılı liderler için de kritik bir yetkinlik olduğunu ortaya koyuyor. Nitekim güçlü bir lider olmanın temel kriterlerinden biri, astlarının duygusal durumlarını yönetebilme ve etkileyebilme yeteneğidir. Liderler astlarının motivasyonunu korumasını ve zorluklara göğüs germesini sağlamak için güven uyandırmalı ve aşılamalıdır. Bu zorlu görevde başarılı olmak içinse kendi duygularını etkili bir şekilde yönetebilmeliler.

Yeniden değerlendirmenin potansiyel yararları lider ve astları arasındaki ilişki üzerine yapılan bir araştırmayla destekleniyor. Bu araştırmaya göre bastırma yerine yeniden değerlendirme yöntemini kullanan liderler kötü bir haber verirken astlarının öfkeli tepkilerini yönetmek konusunda daha başarılı. Bu paradigmada bastırma yöntemini kullanan liderin astları, liderlerine karşı daha fazla öfke ve olumsuz tutum sergiledi .

Yeniden Değerlendirme Kaslarınızı Çalıştırın

Kriz zamanlarında duygularınızı yeniden değerlendirmek zor gibi görünebilir. İşte size yardımcı olacak araştırmalarla desteklenen hızlı bir teknik: Problemi bir tehdit değil, bir meydan okuma olarak görün. Gittikçe daha fazla sayıda kanıt gösteriyor ki, problemi tehdit yerine meydan okuma olarak görmek insanların ellerindeki işe konsantre olmalarına ve başarılı olmak için gereken adımları değerlendirmelerine yardımcı oluyor. Problemi meydan okuma olarak görmek, strese karşı bir direnç oluşturuyor.

Problemi tehdit olarak görmekse artan stresin yanında düşen performans ve motivasyonla da ilişkilendiriliyor.

TLEX Institute’un CEO’su Johann Berlin stres seviyeniz yüksekken “Sakinliğinizi geri kazanıp duygularınızı yeniden değerlendirebilmenin hızlı bir yolu derin nefes almaktır” diyor. “Yöneticilere nefes almak gibi kolay bir eylem sayesinde kendilerini nasıl kontrol edebileceklerini göstererek büyük bir fark yaratabilirsiniz.” Bir araştırmaya göre, sadece nefesinizi kullanarak duygusal açıdan hızlı bir biçimde sakinleşebilirsiniz. Nefes almak kalp atış hızınızı ve tansiyonunuzu hızlandırırken nefes vermekse yavaşlatır. Soluk aldığınız süre boyunca iki kez nefes vermek bir toplantının ortasında bile yapabileceğiniz kadar kolay bir egzersizdir. Biraz zamanınız varsa sizi kısa sürede sakinleştirebilecek bu nefes egzersizini deneyin.

Peki duygu durumunuzu düzenlemeye en çok ihtiyaç duyacağınız riskli durumlar için kendinizi nasıl hazırlayabilirsiniz? Bu egzersizlere riskin düşük olduğu ortamlarda çalışın. Her gün pratik yapın. İşler stresli olmaya başladığında çok deneyimli olacaksınız.

-Emma Seppala, Christina Bradley / Duyguları Yönetmek Mümkün mü?

Beğen
Bu haber defa okundu.
1 defa beğenildi.

Son Haberler

PAZARLAMA Markaların 'Yeni Normal'e Geçiş Süreci

''Yeni normalde kazanan pazarlama karmasını elde etmek için bir yol haritası…''

KENDİNİ YÖNET Kullandığınız Tek Bir Kelime Bakış Açınızı Nasıl Değiştirir?

''Üniversitedeki güç ve kondisyon koçum Mark Watts, yaşama dair şükretmenin nasıl olduğu konusunda bana önemli bir ders verdi.''

PSİKOLOJİ Gündelik Çevremizi Özlememizin Nedenleri

''Masada duran iPhone’a bir mesaj geldi. Ashley iç çekti. Üzüntü ve stres duygularıyla başa çıkmaya çalışırken problemleri acele bir şekilde çözmesinin gerektiği üç haftanın sonunda aklına gelen ilk düşünce “Şimdiki sorun ne?” olmuştu.''

PSİKOLOJİ İletişim, Hareket, Uyku

''Dünya Sağlık Örgütü’nün 11 Mart 2020 tarihinde COVID-19 salgınını pandemi ilan etmesinden beri insanlık olağan dışı günlerden geçiyor..''

ONLINE EĞİTİM Online Eğitimin Avantajları Nelerdir?

Birçok yenilik ile tanıştığımız şu günlerde, eğitim süreçleri de değişmeye başladı. Artık online eğitim neredeyse hepimizin hayatının bir parçası.

TEKNOLOJİ Değişim Sürecinde Eğitim Sistemi

''Şu an her ne iş yapıyor olursanız olun, yaptığınız işin bir kısmı yakında otomasyona uğrayabilir veya tüm mesleğiniz ortadan kalkabilir..''

KİŞİSEL GELİŞİM Keşfetmeyi Sevenler İçin 100 İlginç Site

Karantina sürecinde sıkılan ve öğrenmeyi sevenler için 100 farklı internet sitesi...

İNOVASYON Krizde Şirketler Kendini Nasıl Koruyabilir?

''..Covid-19 salgını nedeniyle şirketler kendini başka bir öngörülemeyen krizin içinde buluyor. Peki, özel sektör bugün içinde bulunduğu durumdan nasıl bir ders çıkarmalı?..''

DUYURU Online Eğitimlerimiz

İçinde bulunduğumuz bu kritik günlerde duygusal olarak yıprandığımızı ve panik havasından kurtulamadığımızı hissediyoruz..

KRİZ YÖNETİMİ Acil Durumlarda Uzaktan Çalışma Planınız Hazır mı?

''Geçtiğimiz hafta koronavirüs (veya Covid-19) Birleşik Devletler’de nasıl, ne zaman ve nerede çalıştığımızı çok iyi etkileyebileceğini gösteren uyarılarla daha ciddi bir hal aldı..''

 

E-BÜLTEN