İletişim
Kurumsal Koçluk Eğitim Danışmanlık

Liderler ve Duyguları Yönetme Yeteneği

Anasayfa  /   Haberler & Duyurular  /   Liderler ve Duyguları Yönetme Yeteneği

İşinizde hayal kırıklığı, öfke, korku, heyecan gibi duygular hissetmeniz normal. Fakat liderlerin bu hislerle başa çıkma şekli, güçlü bir iş ortamı oluşturmak ve çalışanları motive etmek için kritik önem taşır. Zira bunlarla başa çıkamamak güçlü iş ortamının yok olmasına ve çalışan motivasyonunun düşmesine yol açabilir. Liderlerin duygularını kontrol edebilmesi önemlidir, fakat bu düşündüğünüz şekilde olmayabilir.

Şu senaryoyu ele alalım: Bir futbol takımı önemli bir maça çıkıyor ve 1 golle yenik durumdalar. İlk yarı bitmeden oyunculardan biri ceza sahasında faulle durduruluyor ve takım penaltı kazanıyor. Skoru eşitlemek için harika bir fırsat, değil mi? Takımın en iyi oyuncusu penaltı kullanmak için öne çıkıyor. Top ilk başta kalenin köşesine süzülüyor gibi görünüyor, fakat aksine kale direğinden geri çarpıp afallayan oyuncunun önüne düşüyor. Oyuncu elleriyle başını tutarak sahadan çıkıp takım arkadaşlarıyla soyunma odasına gidiyor.

Takım üzgün, teknik direktör de öyle. Teknik direktörün amacı oyuncuların bu olayın üstesinden gelip enerjik ve motive bir şekilde oyuna geri dönmelerini sağlamak. Peki hayal kırıklığına hakim olup gülücükler saçarak olay hakkında konuşmaktan kaçınmalı mı? Ya da dürüst olup duygularını ifade mi etmeli? Hangisi teknik direktörü amacına ulaştırabilir? 

Anlaşılan o ki, hiçbiri.

İşleri İyi Düzenleyen Lider İyi Liderdir

Duygusal düzenleme üzerine yapılan araştırmalar teknik direktörün duygularını kontrol edebilmesinin takımın moral ve motivasyonunu belirleyeceğini gösteriyor. Yale Center for Emotional Intelligence’ın direktörü ve Permission to Feel kitabının yazarı Marc Brackett bu durumu şöyle açıklıyor: “Duygusal zeka tüm yönleriyle ele alındığında, duyguları düzenleyebilmek ‘asıl yetenek’ olabilir.”

Fakat bir liderin duygularını nasıl yönetebildiği takım için sonucun pozitif mi negatif mi olacağını belirlemek açısından çok önemli. Araştırmalar insanların duygularını iki farklı şekilde düzenleme eğiliminde olduğunu ortaya koyuyor: Bastırma (suppression) ve yeniden değerlendirme (reappraisal).

Bastırma birçok insanın yaptığı şey: Duygularını saklamak ve üzgün değilmiş gibi davranmak. Bu yaygın bir strateji olsa da aslında kişi için birçok olumsuz sonuca yol açıyor: Daha az sayıda yakın ilişki, daha çok olumsuz duygu, daha az sosyal destek, hayatta daha az tatmin, daha kötü hafıza ve yüksek tansiyon. Bununla birlikte, araştırmalar gösteriyor ki duyguları bastırmak diğer insanların strese verdiği tepkiyi artırıyor. Eğer teknik direktör sinirini göstermezse takımındaki oyuncuların tansiyonu yükselebiliyor. Teknik direktör sinirli görünmediği için oyuncular, sinirli olup olmadığını bilemeyebilirler. Fakat gerçeği yansıtmayan bu durumu fizyolojik olarak kaydederler ve tansiyonları yükselir.

Bastırmanın olumsuz etkileri göz önüne alındığında duygularımızı tamamen açığa vurmanın daha etkili bir strateji olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak bunu yapmanın da yıkıcı sonuçları olabilir. Eğer teknik direktör o anda yaşadığı hayal kırıklığını gösterirse, oyuncuların özgüvenini yıkmış olur. Oyuncularıyla bağ kurmak ve onları motive etmek yerine korkmalarına ve üzgün hissetmelerine sebep olur.

Yeniden değerlendirme ya da duygusal bir durumu gözden geçirme, bu durumda belki de en etkili stratejidir. Örneğin teknik direktörün kendine “Oyunun 90 dakika bitince biteceğini hatırlatması”, bunun tüm sezon içinde sadece bir maç olduğunu hatırlaması gibi. Takımının kazanması için önüne başka fırsatlar da çıkacak. Yeniden değerlendirme teknik direktörün sakin kalmasına yardımcı olur. Böylece oyuncuların hayal kırıklığına uğradığının ve daha fazla üzüntüden ziyade desteğe ihtiyaçları olduğunun farkına varabilir. Devre arasında yapacağı moral konuşmasına herkesin hayal kırıklığını kabul ederek başlayabilir ve bu yenilginin sonucunun, oyuncuların sonraki 45 dakikada oyunu geri çevirme azmine bağlı olduğunu vurgulayabilir. 

Sonuçlar teknik direktör ve takım için daha iyi olacaktır.

Yakın dönemde 15 üniversite takımı koçu ve onların sporcularıyla bir çalışma yürüttük. Yeniden değerlendirme eğilimi gösteren koçlar duygularını bastırma eğilimi gösterenlerden daha az negatif duygu yaşadı. Bununla birlikte, duygularını yeniden değerlendiren koçların takımlarında daha pozitif bir hava vardı. Güven, iletişim ve motivasyonla tanımlanıyorlardı.

Liderlik araştırması bu bulguları destekleyerek duygu düzenlemesinin sadece koçlar için değil, başarılı liderler için de kritik bir yetkinlik olduğunu ortaya koyuyor. Nitekim güçlü bir lider olmanın temel kriterlerinden biri, astlarının duygusal durumlarını yönetebilme ve etkileyebilme yeteneğidir. Liderler astlarının motivasyonunu korumasını ve zorluklara göğüs germesini sağlamak için güven uyandırmalı ve aşılamalıdır. Bu zorlu görevde başarılı olmak içinse kendi duygularını etkili bir şekilde yönetebilmeliler.

Yeniden değerlendirmenin potansiyel yararları lider ve astları arasındaki ilişki üzerine yapılan bir araştırmayla destekleniyor. Bu araştırmaya göre bastırma yerine yeniden değerlendirme yöntemini kullanan liderler kötü bir haber verirken astlarının öfkeli tepkilerini yönetmek konusunda daha başarılı. Bu paradigmada bastırma yöntemini kullanan liderin astları, liderlerine karşı daha fazla öfke ve olumsuz tutum sergiledi .

Yeniden Değerlendirme Kaslarınızı Çalıştırın

Kriz zamanlarında duygularınızı yeniden değerlendirmek zor gibi görünebilir. İşte size yardımcı olacak araştırmalarla desteklenen hızlı bir teknik: Problemi bir tehdit değil, bir meydan okuma olarak görün. Gittikçe daha fazla sayıda kanıt gösteriyor ki, problemi tehdit yerine meydan okuma olarak görmek insanların ellerindeki işe konsantre olmalarına ve başarılı olmak için gereken adımları değerlendirmelerine yardımcı oluyor. Problemi meydan okuma olarak görmek, strese karşı bir direnç oluşturuyor.

Problemi tehdit olarak görmekse artan stresin yanında düşen performans ve motivasyonla da ilişkilendiriliyor.

TLEX Institute’un CEO’su Johann Berlin stres seviyeniz yüksekken “Sakinliğinizi geri kazanıp duygularınızı yeniden değerlendirebilmenin hızlı bir yolu derin nefes almaktır” diyor. “Yöneticilere nefes almak gibi kolay bir eylem sayesinde kendilerini nasıl kontrol edebileceklerini göstererek büyük bir fark yaratabilirsiniz.” Bir araştırmaya göre, sadece nefesinizi kullanarak duygusal açıdan hızlı bir biçimde sakinleşebilirsiniz. Nefes almak kalp atış hızınızı ve tansiyonunuzu hızlandırırken nefes vermekse yavaşlatır. Soluk aldığınız süre boyunca iki kez nefes vermek bir toplantının ortasında bile yapabileceğiniz kadar kolay bir egzersizdir. Biraz zamanınız varsa sizi kısa sürede sakinleştirebilecek bu nefes egzersizini deneyin.

Peki duygu durumunuzu düzenlemeye en çok ihtiyaç duyacağınız riskli durumlar için kendinizi nasıl hazırlayabilirsiniz? Bu egzersizlere riskin düşük olduğu ortamlarda çalışın. Her gün pratik yapın. İşler stresli olmaya başladığında çok deneyimli olacaksınız.

-Emma Seppala, Christina Bradley / Duyguları Yönetmek Mümkün mü?

Beğen
Bu haber defa okundu.
1 defa beğenildi.

Son Haberler

PSİKOLOJİ Karşınızdaki İnsanın Kim Olduğunu Anlamanın Yöntemi

''Ekip kurarken, iş ortağınızı seçerken ya da özel hayatınızda yer vermek istediğiniz insanı seçerken doğru insandan emin olmak en doğal isteklerimizden biri...''

İLETİŞİM Fikirlerimizi En İyi Nasıl 'Pazarlarız' ?

''Çalışma alanları ile pazar yerleri temelde aynıdır...''

KURUM KÜLTÜRÜ Şirketlerde ''Sağlık Kültürü''

''..Hangi sektörde faaliyet gösterirse göstersin tüm şirketlerin doğrudan ya da dolaylı olarak sağlık ile ilgili etki ve sorumlulukları mevcut...''

VERİMLİLİK Günümüzün Son 10 Dakikasını Nasıl Değerlendirebiliriz?

''Dün gece nasıl uyudunuz? Cevabınız "yeterli değil" ise yalnız değilsiniz. Gün içerisinde karşılaşacağınız insanların neredeyse yarısı uyku yoksunluğu çekiyor...''

YAŞAM Gelirimizin Ne Kadarını Yaşamı İyileştirmek İçin Kullanıyoruz?

''Aslında hem iş yaşamımız hem de kendi gelişimimiz için hepimiz bir şeyler yapabiliriz, bu göründüğü kadar karmaşık veya zor değil...''

STRES YÖNETİMİ Zor Zamanda Kolaylık Sağlayan Alışkanlıklar

“Ağzına yumruğu yiyinceye kadar herkesin bir planı vardır.”

ARAŞTIRMA Bildiklerinizi Hatırlamak İçin Bu Zihin Hilesini Deneyin

''Bilimin Onayladığı, Öğrendiğiniz Her Bilgiyi Büyük Oranda Hatırlamanızı Sağlayacak Zihin Hilesi''

SOSYAL Hikaye Otomatları ile Tanıştınız mı?

''Dünyada Gittikçe Yaygınlaşan ve Her Yerde Görmek İstediğimiz Yenilik: Ücretsiz Hikaye Otomatları''

KURUM KÜLTÜRÜ Empati ve Kurum Kültürü

''Farz edelim hastalandınız ve işe gidemediniz. Ertesi gün işe gittiğinizde yöneticinizin size kurduğu ilk cümle işle ilgili mi oluyor?''

 

E-BÜLTEN