İletişim
Kurumsal Koçluk Eğitim Danışmanlık

Mikro İhracat Üzerine

Anasayfa  /   Haberler & Duyurular  /   Mikro İhracat Üzerine

Son dönemde lugatımıza “mikro ihracat” adında yeni bir terim eklendi. Gün geçtikçe değişen ve kendini geliştiren dünyanın düzeninde KOBİ ve diğer büyük ölçekli kurumsal firmalarla, bu terimin önemi artmaya devam ediyor. Peki mikro ihracat nedir?

Basitçe anlatmak gerekirse, 150 kg ve 7 bin 500 euroyu geçmeyen gönderiler için gümrük müşavirliğine ihtiyaç duymadan gerçekleştirilebilen ihracatlara verilen isimdir. Günümüzde mikro ihracat, internetteki satış mecralarından yurt dışında bir bireysel müşteri tarafından sipariş verilmesi durumunda satışı yapılan ürüne tamamen resmi olarak ve KDV oranı olmadan satış faturası hazırlanarak, verilen siparişin ETGB (E-Ticaret Gümrük Beyanı) kullanarak çıkışına izin verilmesiyle gerçekleşiyor.

Mikro ihracatta normal ihracata göre en dikkat çeken kolaylık, KOBİ'lerin küçük ihracatlarında gümrük işlemlerini yapmasını zorunlu kılmaması. Dolayısıykaa mikro ihracat, genellikle yurt dışına açılmakta zorluk yaşayan KOBİ'lerin başvurduğu kolay ve aynı zamanda yasal bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor.  Bu durum, Türkiye’de kısa sürede KOBİ'lerin ilgisini uyandırdı ve şu anda mikro ihracatın kullanımına dair tahminler 10 kat daha yükseldi. Ancak ekstra maliyetlerden kurtulmak isteyen günümüzdeki birçok girişimci, ne yazık ki bu konuda yeterli bilgiye ve tecrübeye sahip olmadığı için mikro ihracatı kullanamıyor.

Mikro İhracatı Biliyoruz ve Yatırım Yapacağız. Peki İşe Nereden Başlamalıyız?

Mikro ihracattan yararlanmak için, ürünlerinizi yalnızca Türkçe fatura aslı ve İngilizce bir kopyası ile yetkili kargo şirketlerine bildirmeniz gerekiyor. Yetkili olan ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı) yetisine sahip herhangi bir kargo şirketi, “operatör” sıfatıyla gönderici KOBİ şirketi adına ek bir fiyatlandırma yapmadan sadece ETGB düzenleyerek satın alınan ürünlerin gümrük işlemlerinin yapılmasına yardımcı oluyor. ETGB sistemi aracılığı ile gerçekleşen mikro ihracat işlemlerinin ardından KDV iadesinin ödenmesini kolaylaştıran bir ETGB sorgu numarası tarafınıza veriliyor. Böylelikle, KDV iadenizi de hızlı ve kolay bir şekilde alıyorsunuz.

Ürününüzü satışa koyabileceğiniz e-ticaret sitelerinden bazılarında ürünlerin müşterilere daha çekici gelmesi için kullanılan birkaç tüyo var. Kullanıcılar ürünün içeriğinden önce ürünün fotoğraflarına bakıyor. Dolayısıyla, siteye nasıl bir fotoğraf yüklediğiniz çok önemli. Örneğin Amazon için belirli fotoğraf kuralları şöyle: RGB değeri 255 olan bir beyaz arka plan olmalı. Fotoğrafta sadece ürün olmalı ancak ürün fotoğrafın yalnızca yüzde 85'ini doldurmalı. En az 1000 piksel kalitesinde olmalı ve fotoğraf formatı olarak JPEG tercih edilmeli. Bir diğer e-ticaret devi e-Bay ise görselin en az 500 piksel kalitesinde ve ideal boyutunun 1600 olmasını tercih ediyor. Yükleyeceğiniz fotoğraflar kesinlikle hazırda bulunan stok fotoğraflardan olmamalı ve fotoğraf üzerinde kesinlikle yazı, çerçeve ve filigran bulunmamalı. Eğer görsel seçimlerinizi bu standartlara göre yaparsanız ürününüzü satmanız kolaylaşacaktır.

Dünya Mikro İhracata Ne Kadar Önem Veriyor?

Dünya mikro ihracat konusunda Türkiye’den çok ileride. Özellikle yurt dışında bazı mikro e-ihracat rakamları şu şekilde:

  • Tüm Avrupa Birliği ülkeleri 22 euro,
  • Rusya, Belarus ve Kazakistan 1.000 euro,
  • Azerbaycan 500 euro,
  • Ukrayna 150 euro,
  • Amerika, 800 Amerikan doları altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV almıyor.
  • Türkiye'deyse 7 bin 500 eurodan az bir fiyat ise mikro ihracatın yapılması uygun görülüyor.

Zaman ve maliyet tasarrufuna olanak veren bu yöntem, KOBİ'lerin çoğu prosedürle ilgilenmesinin önüne geçiyor ve onay süreçlerine gerek kalmadan küçük ihracatlardaki gümrük işlemlerinde vakit kaybetmemelerini sağlıyor.

Ayrıca Alibaba.com, AliExpress.com, Ebay.com ve Amazon gibi global e-ticaret sitelerinde sergilediğiniz ürünlerin maliyetini, mikro ihracattan faydalanarak büyük oranda minimuma indirebiliyorsunuz. Mikro ihracatın yurt dışındaki kullanım oranına bakacak olursak bu yöntemden en çok yararlanan isim e-ticaret devi Amazon. Dolayısıyla siz de bunu bilerek başta Amazon olmak üzere diğer e-ticaret sitelerini tercih edebilirsiniz.

Amazon Üzerinden Yapılan Mikro İhracatın Önemli Noktaları Neler?

Amazon örneğinden ilerleyerek hangi domainlere, hangi ülkelere kargosu olduğuna, ürün kategori ve içeriklerine kadar her şeye bir bakalım. Amazon'un, Amazon.com adresi dışında toplamda 14 farklı ülkeye ait domaini var ve Amazon 37 ülkeye ürün gönderimi yapıyor.

Ürünlerinizi bu sitelerde satacaksanız ürünlerin üç özelliğinin bu sitede olması gerekiyor. Kategori ağaçları birçok farklı sektör içerisinde birçok farklı ürünü kategorileştirmiş ve dallara ayırmıştır. Örneğin, tekstil kategorisindeki ürünü, mutlaka site içerisinde yer alan aşağıda örneği verilmiş şekilde ana ve alt başlıklar halinde gruplandırmanız gerekir.

Ürünlerinizi bu sitelerde satacaksanız ürünlerin üç özelliğinin bu sitede olması gerekiyor. Kategori ağaçları birçok farklı sektör içerisinde birçok farklı ürünü kategorileştirmiş ve dallara ayırmıştır. Örneğin, tekstil kategorisindeki ürünü, mutlaka site içerisinde yer alan aşağıda örneği verilmiş şekilde ana ve alt başlıklar halinde gruplandırmanız gerekir.

Women’s Clothing

  • Dresses
  • Tops
  • Sweaters
  • Fashion Hoodies & Sweatshirts
  • Jeans
  • Pants
  • Skirts
  • Shorts
  • Leggings
  • Active
  • Swimsuits & Cover Ups

Men’s Clothing

  • Shirts
  • Fashion Hoodies & Sweatshirts
  • Sweaters
  • Jackets & Coats
  • Jeans
  • Pants
  • Shorts
  • Active
  • Swim
  • Suits & Sport Coats
  • Underwater 


Dolayısıyla ürününüzü satacağınız sitedeki kategori isimlerine, ana ve alt başlıklara oldukça hakim olmak, ulaşmak istediğiniz portföye arzınızı daha da sağlamlaştıracaktır.

Her kategoriden bir örneğe bakalım. Kadın kategorisinde elbiseler, etekler ve şortlar gibi kadınlara hitap eden ürünler var. Bunların yanı sıra aksesuar, makyaj, el çantaları ve cüzdanlar, saatler gibi alt kategoriler var.  Ev & Bahçe kategorisinde ev düzenini geliştirecek, bahçede düğün ya da parti organizasyonu yapmanızı sağlayacak ürünlerden Amazon'un kendi ürünlerine kadar birçok şey bulmak mümkün.

Ürünlerinizin isim olarak kategorileştirilmesini sağladık. Peki ya materyal özellikleri? Bu konu ile materyal ağacı ilgileniyor. Renk, ürünün malzemesi, büyüklüğü gibi kısacası ürünün sayfasında kendiniz adına özelleştirebileceğiniz bölgeler mevcut. Renklerden konuşacak olursak, siyah, beyaz, bej, gümüş, pembe, kırmızı, sarı, yeşil, mor, altın, turuncu ve şeffaf gibi renklerle başlayan materyal ağacında ürünlerin malzemesi de önemli. Bu malzemeler polyester, süet, saten, mikro fiber, koton, kaşmir, denim, şifon, akrilik, bambu kürk, lateks vb. olmak üzere ev eşyalarının malzemelerinden kıyafetlerinizin malzemesine kadar uzanıyor.

Son olarak Amazon'a ürün yükleyecekseniz, ürünün açıklamasından da önemli olan bir şey var: Ürün görseli. Alıcılar ilk olarak ürün görselini göreceğinden en çok dikkat etmeniz gereken nokta da burası. Ürün fotoğrafı yüklerken RGB değeri 255 olan beyaz bir arka plan, fotoğrafın yüzde 85'ini dolduran, sadece ürünün fotoğrafının olduğu ve format olarak JPEG tercih edilmiş 1000 piksel ve üstü görseller kullanmalısınız.

eBay

Ebay ile Amazon birbirine çok yakın siteler. Her iki siteyi de kullanarak özellikle Kuzey Amerika ve Avrupa pazarına açılabilir, ürünlerinizi bu bölgelerde tanıtabilir ve satışını sağlayabilirsiniz. İki site arasında kategori olarak pek bir fark olmasa da özellikle ürün görselleri yönünden ciddi farklılıklar mevcut.

Ebay’de kullanılacak görsellerin en az 500, ideal ölçütlerde 1600 piksel olması şartı aranmakta. Görsellerde herhangi bir çerçeveye izin verilmiyor. Yine görsel üzerinde herhangi bir yazı, ek resim, filigran, kapak fotoğrafı veya web adresi olmaması gerekiyor. Kullanılan görseller mutlaka satıcı tarafından çekilmeli, görsellerde stok fotoğraflar kullanılmamalıdır.

Bamilo

İran’da faaliyet gösteren bir e-ticaret sitesi olan Bamilo, kendi bölgesine göre yüksek alım satım hacmine sahip. Aynı eBay ve Amazon’da olduğu gibi bünyesindeki ürünlerin filtrelenmesi kategoriler sayesinde gerçekleştiriliyor. Ne kadar fazla kategori varsa aranan spesifik ürünlerin çok daha hızlı bir şekilde bulunması o kadar kolaylaşıyor.

Bamilo’yu eBay ve Amazon’dan ayıran ilk ilk nokta ürün görsel. Ürün görseli seçimi yapılırken 680 x 850 boyutlarında olması ve İslami kurallar doğrultusunda yapılması çok önemli bir konu olarak karşımıza çıkmakta. Görsellerde kadın manken kullanımı varsa baş örtüsüyle kapalı olması ve ayak bileğinden yukarısının görünmemesi kritik.

Souq

Souq, Dubai’de faaliyet gösteren bir e-ticaret sitesi. 2017 yılında Amazon tarafından 580 milyon dolara satın alınmış ve yine aynı yıl Arap dünyasındaki en büyük e-ticaret sitesi seçilmiştir.

Gerek kategori gerek renk seçimleri ve gerekse materyal kategorisi çok detaylı olan Souq’u diğer e-ticaret sitelerinden ayıran farklı bir özelliği bulunmuyor. Yine kullanılacak görsellerin arka planının beyaz olması, ürünün dekupe edilmesi (görselde üründen başka hiçbir şeyin bulunmaması) ve en az 300x300 çözünürlükte bir görsel kullanılması gerekiyor.

La Moda

Rus pazarına açılmak isteyen yatırımcıların durağı La Moda. Tekstilden elektroniğe, aksesuardan bebek ürünlerine kadar birçok kategoride hizmet veren site, geniş yelpazesiyle Rus pazarını elinde bulunduruyor. Amazon, eBay gibi Amerikan örneklerinden geri kalmayan bir tasarıma sahip. Tek eksik satın alınacak olan ürünlerin materyal kategorilerinin olmaması. Sitede kullanılacak görsellerin boyutları 236x340 olmalı ve beyaz arka plan üzerinde gösterilmelidir. Yine tüm görsellerde diğer sitelerde olduğu gibi ürünün kendisi harici hiçbir yazı, grafik, filigran, web sayfası, logo gibi eklentiler olmadan kullanılması gerekiyor.

Dünyadaki İthalat Rakamları Neler ve Mikro İhracatı Bu Rakamlara Nasıl Uygulayabiliriz?

Mikro ihracat için ülke seçerken birden fazla parametreyi incelemek gerekiyor. Bunlardan biri de ithalat rakamları. Tabii bu rakamlar içinde mikro ihracata uygun ürün ithalatının miktarı da çok önemli ve etkili. 

Ülkeler bazında ithalat rakamlarına bakalım. İlk önce Ağustos 2018'in ithalat rakamlarından başlayalım.

Özellikle Avrupa’da mikro ihracat potansiyeli en yüksek pazarlarda İngiltere, Almanya, Fransa ve Hollanda başı çekiyor. Avrupa’da toplam 565 milyon internet kullanıcısı ve 261 milyon internetten aktif olarak alışveriş yapan bir kullanıcı portföyü bulunuyor. 565 milyon internet kullanıcısı, nüfusun yüzde 70’ini oluşturuyor. Hane başına 2 bin Euro internet harcaması yapılıyor. Bütün bu rakamlar, perakende pazarın yüzde 6’lık kısmına tekabül ediyor.

Toplam 450 milyar euroluk pazar payının İngiltere 142 milyar Euro’sunu, Almanya 80 milyar Euro’sunu, Fransa 67 milyar eurosunu bünyesinde bulunduruyor.

Hazır giyim ve elektronik pazar payında zirvede

En çok harcamalar giyim ve elektronik alanında yapılıyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın Temmuz 2018 raporuna göre, “en fazla ihracat yapılan 20 kalem” içinde hazır giyim, elektronik ve otomotiv sektöründen sonra başı çekiyor. Bu durum, özellikle mikro ihracat yapan KOBİ'lerin radarına girmiş durumda. Dünyadaki her özel günde yapılan harcamalara yapılan arzlar, KOBİ'lerin çok iyi rakamlarda kâr etmesine olanak sunuyor.

Özetlersek mikro ihracat, modern dünyada en çok rağbet gören e-ticaret sitelerindeki portföylere ulaşmak için biçilmiş kaftan. Fakat sistemin çarklarının kendi başlarına çalışabilmesi için gözden geçirilmesi gereken çok fazla detay var. İyi bir stratejiyle mikro ihracat yapmak isteyen yatırımcılara profesyonel yardım sağlayan, konuda bilgi sahibi kişi ve kuruluşlardan yardım alarak siz de ürünlerinizi dünyaya tanıtabilir ve portföyünüzü sağlamlaştırabilirsiniz.

-Atıf Ünaldı HBR

Beğen
Bu haber defa okundu.
0 defa beğenildi.

Son Haberler

DUYGUSAL ZEKA Olumsuz Duygularımız ve RAIN Metodu

''...Tara Brach, The Power of Awareness progamında korku ile yaşamanın yaşam kalitesini düşürdüğünü anlatıyor ve ilginç bir deneye değiniyor...''

STRATEJİ Mikro İhracat Üzerine

''Gün geçtikçe değişen ve kendini geliştiren dünyanın düzeninde KOBİ ve diğer büyük ölçekli kurumsal firmalarla, bu terimin önemi artmaya devam ediyor. Peki mikro ihracat nedir?''

İLETİŞİM İş Arkadaşınız Performansınızı Etkiliyor mu?

''...İlişkilerinizin işinizi yapma becerinizi etkilemediğinden nasıl emin olabilirsiniz? Ne tür psikolojik sınırlar koymalısınız?...''

MOR İNCİ Genel Katılıma Açık Eğitimlerimiz Başlıyor!

Kontenjanlarımız sınırlı sayıdadır.

PSİKOLOJİ Karşınızdaki İnsanın Kim Olduğunu Anlamanın Yöntemi

''Ekip kurarken, iş ortağınızı seçerken ya da özel hayatınızda yer vermek istediğiniz insanı seçerken doğru insandan emin olmak en doğal isteklerimizden biri...''

İLETİŞİM Fikirlerimizi En İyi Nasıl 'Pazarlarız' ?

''Çalışma alanları ile pazar yerleri temelde aynıdır...''

KURUM KÜLTÜRÜ Şirketlerde ''Sağlık Kültürü''

''..Hangi sektörde faaliyet gösterirse göstersin tüm şirketlerin doğrudan ya da dolaylı olarak sağlık ile ilgili etki ve sorumlulukları mevcut...''

VERİMLİLİK Günümüzün Son 10 Dakikasını Nasıl Değerlendirebiliriz?

''Dün gece nasıl uyudunuz? Cevabınız "yeterli değil" ise yalnız değilsiniz. Gün içerisinde karşılaşacağınız insanların neredeyse yarısı uyku yoksunluğu çekiyor...''

YAŞAM Gelirimizin Ne Kadarını Yaşamı İyileştirmek İçin Kullanıyoruz?

''Aslında hem iş yaşamımız hem de kendi gelişimimiz için hepimiz bir şeyler yapabiliriz, bu göründüğü kadar karmaşık veya zor değil...''

 

E-BÜLTEN